Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

Międzynarodowe spotkanie młodzieży w LO im. M. Kopernika w Tuchowie

W dniach 19 – 23 lipca br. w naszym liceum odbyło się międzynarodowe spotkanie młodzieży w ramach projektu „Matematyczne szlaki Europy”. Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z programu Erasmus+. Przyjechali do nas uczniowie i nauczyciele szkół partnerskich z Chorwacji (Gimnazija Metković w Metković), Hiszpanii (IES Alfonso XI w Alcalá la Real), Portugalii  (Agrupamento de Escolas Ferreira de Castro w Oliveira de Azeméis) i Włoch (Liceo A. Roiti w Ferrarze).

Tym razem w trakcie 5–dniowej wymiany podążaliśmy polskimi szlakami matematycznymi, wypracowanymi  przez uczniów naszego liceum bezpośrednio zaangażowanych w projekt. Były to: szlak żółty prowadzący po Tarnowie, zielony – wiodący do Wieliczki, niebieski – oprowadzający po Krakowie, pomarańczowy – rozciągający się po Pienińskim Parku Narodowym oraz czarny – wytyczony w Tuchowie. Przy okazji zwiedzania naszych przepięknych  miejsc, młodzież  szukała elementów matematyki w architekturze poznanych obiektów oraz rozwiązywała zadania z nimi związane. Przeprowadzono również konkurs  fotograficzny na najlepsze zdjęcie ukazujące piękno matematyki w zabytkach.

A oto krótka relacja z poszczególnych dni międzynarodowego spotkania młodzieży.

W poniedziałek 19 lipca odbyło się uroczyste powitanie zagranicznych gości w naszym liceum. Pokazaliśmy  partnerom  naszą szkołę, później  młodzież zaprezentowała  znane i ważne postaci swoich ojczystych krajów. Następnie po spotkaniu z p. Wiktorem Chrzanowskim, wiceburmistrzem Tuchowa, oraz w p. Januszem Kowalskim, dyrektorem Domu Kultury, udaliśmy się na wycieczkę do Tarnowa. Tam zapoznaliśmy się z dziejami miasta i jego zabytkami. Dzień zakończyliśmy spotkaniem integracyjnym na łonie przyrody w Dolinie Białej w Tuchowie. Wszyscy uczestnicy wymiany mieli okazję spróbować kuchni naszego regionu, jak również pojeździć konno.

We wtorek 20 lipca wyruszyliśmy do Wieliczki. Głównym punktem programu było zwiedzanie tamtejszej kopalni soli, gdzie wszyscy z zainteresowaniem wysłuchali historii tego miejsca. Po południu udaliśmy się do Krakowa i tam odpoczywaliśmy w centrum miasta. Wspólnie spędzony czas, rozmowy w języku angielskim pozwoliły młodzieży rozwijać kompetencje komunikacyjne.

W środę 21 lipca wybraliśmy się na wycieczkę do Krakowa.  Zwiedziliśmy Wzgórze Wawelskie z jego Zamkiem Królewskim, z najsłynniejszą w naszym kraju nekropolią królewską, a także owianą legendami Smoczą Jamą. Nie mogło zabraknąć zwiedzania Kazimierza, dawnej dzielnicy żydowskiej, dziś  tętniącej  życiem artystycznym i kulturalnym,  oraz  Muzeum w Podziemiach Rynku. Magia Krakowa, piękna wakacyjna pogoda, międzynarodowa atmosfera sprzyjały zacieśnianiu więzi i przyjaźni pomiędzy uczestnikami  projektu. A już zupełnie nocą odbyły się obserwacje astronomiczne w naszym szkolnym obserwatorium astronomicznym.

Czwartek 22 lipca zaprowadził nas w malownicze  Pieniny. Zobaczyliśmy zamek w Niedzicy, zaporę i piękną panoramę rozciągającą na jezioro Czorsztyńskie i Sromowieckie. Pobyt w Pieninach zakończyliśmy spływem Dunajcem, gdzie urzekły wszystkich krajobrazy i spokój płynący z obcowania z naturą. Nasi zagraniczni partnerzy mogli poczuć atmosferę naszych polskich gór, jak i spróbować lokalnych potraw.

W piątek 23 lipca zostaliśmy w naszym urokliwym Tuchowie. Byliśmy w bazylice mniejszej, gdzie o. Piotr Kurcius opowiedział o historii sanktuarium, pokazał nam ruchomą szopkę oraz muzeum misyjne i sanktuaryjne. W kościele p.w. św. Jakuba udało nam się wysłuchać próby koncertu w wykonaniu znanego organisty p. Michała Dąbrowskiego z kościoła p.w. św. Krzyża w Warszawie. Zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie przy miejskim ratuszu. W godzinach popołudniowych odbyło się uroczyste pożegnanie naszych zagranicznych partnerów w Domu Kultury. Wręczono zwycięzcom konkursów nagrody i dyplomy.  Po pysznym obiedzie w restauracji Agawa, wszyscy uczestnicy wymiany udali się do naszego liceum. Tutaj przy muzyce współczesnej oraz dźwiękach kapeli Marka Jachera wspólnie tańczyli i zajadali się smakołykami przygotowanymi przez naszych wspaniałych rodziców.

Projekt „Matematyczne szlaki Europy” zaprowadził nas do różnych zakątków starego kontynentu. W czasie jego trwania mieliśmy okazję zwiedzić dotąd nieznane miejsca, poznać inne kultury, a przede wszystkim spotkać się i zaprzyjaźnić z innymi ludźmi. Był również szansą na to, by pokazać zagranicznym partnerom kawałek Polski.

Czujemy się usatysfakcjonowani, że udało się zrealizować ostatnie spotkanie młodzieży w naszym Koperniku, na które czekaliśmy prawie półtora roku. Nie odbyłoby się ono gdyby nie praca wielu osób. Pragnę serdecznie podziękować zespołowi Erasmusa, tzn. Katarzynie Armatys – Kawalerskiej (j. angielski), Grażynie Ciężkowskiej (j. angielski), Anecie Szupińskiej (j. angielski – pierwsze dwa lata projektu), Małgorzacie Kowal (matematyka), Agnieszce Szklanny (fizyka), dyrektorowi Zbigniewowi Budzikowi (fizyka), Annie Suchan (geografia), Dorocie Mieszczakowskiej (geografia) oraz Pawłowi Słowikowi (wychowanie fizyczne) za zorganizowanie tej wymiany oraz za różnorakie działania w trakcie całego projektu. Równie ciepłe podziękowania składam na ręce p. Magdaleny Marszałek – burmistrza  Tuchowa za życzliwe wsparcie, p. Wiktora Chrzanowskiego – zastępcy burmistrza Tuchowa za  godne reprezentowanie  władz samorządowych miasta oraz p. Janusza Kowalskiego – dyrektora  Domu Kultury w Tuchowie i jego ekipy za pomoc w realizacji zadań projektowych. Serdeczne podziękowania dla  kapeli „Swojacy” z Szerzyn oraz dla naszych  absolwentów (Weroniki Becheanu, Małgorzaty Giemzy, Marty Piszczek, Marka Jachera) i uczennicy klasy 3b – Izabeli Sołtys za uatrakcyjnienie uroczystości na zakończenie projektu w Domu Kultury w Tuchowie.  Dziękuję bardzo Rodzicom za Państwa obecność i niezastąpione wsparcie kulinarne, dzięki któremu nasi zagraniczni goście mogli posmakować potraw naszego regionu.

Dziękuję w końcu, a może przede wszystkim, Wam, drodzy uczniowie naszego liceum, za Wasze zaangażowanie we wszystkie zajęcia projektowe, za Waszą kreatywność i wszelkie inspiracje. To z myślą o Was realizujemy projekty i cieszymy się, że bierzecie w nich udział.  Mamy nadzieję, że te pięć dni spędzonych w towarzystwie młodzieży ze szkół partnerskich pozostanie na długo w Waszej pamięci!    

Autor: Lucyna Ryndak

PROJEKT „MATEMATYCZNE SZLAKI EUROPY” W OPINII KILKU UCZESTNICZEK WYMIANY.

Julia Cygnar, uczennica klasy 2a

Dzięki udziale w projekcie Erasmus+ mieliśmy szansę poznać kulturę naszych kolegów i koleżanek z innych krajów oraz pokazać im naszą. Międzynarodowa wymiana była też świetną okazją do sprawdzenia swoich umiejętności językowych w praktyce – nie tylko podczas nawiązywania znajomości i rozmowy z młodzieżą z wymiany, lecz także podczas zwiedzania m.in. Tarnowa, Krakowa czy Kopalni Soli w Wieliczce z przewodnikiem w języku angielskim. Podczas tej edycji programu Erasmus+ „Matematyczne szlaki Europy” braliśmy udział w grupowym rozwiązywaniu zadań matematycznych dotyczących miejsc, które odwiedziliśmy oraz konkursie fotograficznym polegającym na odnalezieniu matematyki w architekturze. Uczestniczenie w tej pięciodniowej wymianie to wspaniałe przeżycie pozostawiające wiele miłych wspomnień, które z pewnością zostaną z nami na długo.

Kaja Kusek, uczennica klasy 3e

Projekt Erasmus+, choć banalnie to brzmi, był najlepszym doświadczeniem w moim życiu. Na początku byłam niepewna czy ten projekt to coś dla mnie, bałam się czy mój język angielski jest wystarczająco dobry, obawiałam się braku porozumienia pomiędzy zagraniczną młodzieżą a mną. W momencie, gdy zobaczyłam wszystkich ludzi z wymiany idących w stronę szkoły, pomyślałam, że „jest jeszcze czas na odwrót”, ale po spędzeniu 5 dni z całą grupą, zrozumiałam, że gdybym nie wzięła w tej wymianie udziału, wypominałabym to sobie długimi miesiącami. Porównywanie młodzieży polskiej i hiszpańskiej z Hiszpanami  przy obfitym lunchu na godzinę przed obiadem, przejażdżka po Pieninach z Włoszkami odśpiewującymi „Bella Ciao”, omawianie historii XX wieku z Portugalkami, męczenie Chorwatów głupimi żartami, wszystko to podczas 5 dni spędzonych na wymianie Erasmus+. Doświadczyłam o wiele więcej zabawnych i szalonych przygód niż przypuszczałam. Wszystkie te historie będę nosić w swoim sercu na długo, i za każdym razem, gdy o nich wspomnę, wprowadzą uśmiech na moją twarz.

Julia Nalepka, uczennica klasy 2a

Projekt Erasmus+ „Matematyczne Szlaki Europy” był dla mnie wspaniałym wydarzeniem. Podróżując z naszymi rówieśnikami z innych krajów mogliśmy szkolić język angielski poprzez rozmowy, wspólne rozwiązywanie problemów matematycznych czy też zabawy i gry integracyjne. Międzynarodowe relacje zbudowane przez ten okres są najcenniejsze, a czas spędzony w tak świetny sposób z wspaniałymi osobami podczas tej wymiany z pewnością pozostanie w mojej pamięci na długo!

Magdalena Siwak, uczennica klasy 2a

Erasmus+ to prawdziwa przygoda. Masz okazję spędzić kilka dni w towarzystwie obcokrajowców, rozmawiać z nimi, a tym samym doskonalić swoje umiejętności językowe. Jak jeszcze nie miałeś motywacji do nauki języka obcego, to tu na pewno się ona zrodzi. Może uda ci się nawiązać znajomości na dłużej i utrzymywać kontakt przez wiele lat. Poza tym masz okazję pozwiedzać, zobaczyć najbardziej warte odwiedzenia miejsca w odwiedzanym kraju. Naprawdę warto!

Aleksandra Solarz, uczennica klasy 3b

Erasmus+ to bardzo ciekawy projekt, dzięki niemu możemy podszkolić swój angielski, zdobyć nowe doświadczenia, poznać różne kultury, a także języki. Pozwala również na poznanie nowych i bardzo ciekawych osób, dzięki którym poszerzamy swoje znajomości na cały świat. Bardzo polecam brać udział w takim projekcie, bo to dzięki niemu stałam się bardziej otwarta na nowe doświadczenia.

Izabela Sołtys, uczennica klasy 3b

Wymiana, w której mieliśmy okazję wziąć udział, to niesamowite doświadczenie, które nie tylko pozwoliło udoskonalić oraz przetestować nasze umiejętności posługiwania się językiem angielskim, ale również wzbogaciło nas o nowe, niezapomniane wspomnienia oraz przyjaźnie, które być może przetrwają długie lata. Plan wymiany był bardzo bogaty w różne atrakcje, dzięki czemu mogliśmy przybliżyć uczestnikom Erasmusa polską kulturę, ale również sami pogłębić wiedzę na temat naszego otoczenia. Koniec końców, jestem w stanie stwierdzić, iż pomimo tego, że wymiana trwała zaledwie 5 dni, był to bardzo intensywny, jednak dobrze wykorzystany czas oraz jestem przekonana, że każda spośród osób biorących udział w Erasmusie+, wyniosła coś wyjątkowego oraz wartościowego z projektu.

Gabriela Stańczyk, uczennica klasy 3d

Erasmus+ to niesamowite przedsięwzięcie! Dzięki projektowi każdy z uczestników miał okazję rozpocząć nowe, wspaniałe znajomości, podszkolić umiejętności językowe, odkryć nowe zakątki świata. Myślę, że wspomnienia pozostaną z nami na bardzo długo. Jeśli tylko masz okazję wziąć udział w międzynarodowej wymianie w ramach programu Erasmus+, koniecznie to zrób!

Weronika Wójcik, uczennica klasy 3b

Projekt Erasmus+, w którym mogłam brać udział, to niesamowita przygoda, którą polecam każdemu. Te 5 dni spędzonych z młodzieżą z różnych krajów to nie tylko okazja na ćwiczenie języka angielskiego, lecz również poznanie nieznanych nam kultur, i co najważniejsze – zawarcie (miejmy nadzieję) długotrwałych przyjaźni. Plan wymiany był urozmaicony w różne atrakcje, które nie tylko podobały się nam, ale również naszym gościom. W tak krótkim czasie przedstawiliśmy im cząstkę polskiej kultury. Niestety, wszystko co dobre szybko się kończy. Młodzież wraz z ich nauczycielami powróciła już do swoich domów, a nam zostało dużo niezapomnianych wspomnień.

Klaudia Węgrzyn, absolwentka LO

Moim zdaniem Erasmus+ jest dobrym projektem dla każdego. Główną zaletą jest uczenie się języka angielskiego w praktyce i odwiedzenie wielu ciekawych miejsc. Poza tym można poznać lepiej kulturę innego kraju i zwyczaje praktykowane w domach. Najciekawszą atrakcją jest jednak poznawanie nowych ludzi, z którymi można nawiązać silne, długoletnie relacje. Reasumując, warto wziąć udział w tym projekcie!