Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

Punkt Potwierdzania Profilu Zaufanego w Tuchowie

Od 1 kwietnia 2021r. rusza w Urzędzie Miejskim w Tuchowie punkt potwierdzania profilu zaufanego. Potwierdzenie będzie można uzyskać w budynku ratusza przy ul. Rynek 1 w Tuchowie pokoju nr 2 na parterze. W związku z obecną sytuacją epidemiczną klienci urzędu chcący potwierdzić Profil Zaufany będą obsługiwani przy okienku w przedsionku ratusza od strony wejścia głównego.

Profil Zaufany to bezpłatna metoda uwierzytelnienia obywateli w systemach e-administracji (m.in. ePUAP, gov.pl, obywatel.gov.pl, biznes.gov.pl, pacjent.gov.pl, ZUS). Dzięki profilowi zaufanemu obywatel może załatwić sprawy administracyjne drogą elektroniczną, bez konieczności wychodzenia z domu, 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca.

Profil Zaufany jest jedną z funkcjonalności elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). To zestaw danych, które identyfikują obywatela w systemach podmiotów wykorzystujących profil zaufany jako metodę uwierzytelniania.

W jaki sposób można założyć Profil Zaufany?

Profil Zaufany można założyć m.in. poprzez:

  • bankowość elektroniczną, posiadając konto bankowe w jednym z banków: T-mobile Usługi Bankowe, Alior Bank,ING Bank Śląski,Bank Pekao, mBank,Santander,PKO Bank Polski,Bank Millennium,Inteligo,a także Envelo (Grupa Poczty Polskiej);
  • portal gov.pl, tzw. tymczasowy Profil Zaufany bez wychodzenia z domu (ważny tylko przez 3 m-ce);
  • portal ePUAP czyli elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej z potwierdzeniem Profilu Zaufanego w punkcie potwierdzającym. W tym przypadku najpierw należy założyć konto użytkownika na portalu ePUAP (www.epuap.gov.pl), z którego wysyłamy wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego. Następnie należy udać się do odpowiedniego punktu potwierdzającego np. Urzędu Miejskiego w Tuchowie, gdzie uwierzytelnimy Profil Zaufany. Lista wszystkich punktów potwierdzających dostępna jest w systemie ePUAP. W wybranym punkcie potwierdzającym urzędnik zweryfikuje naszą tożsamość (na podstawie dowodu osobistego lub paszportu) oraz dane z wysłanego do systemu wniosku o potwierdzenie profilu zaufanego, a następnie po ich pozytywnej weryfikacji Profil Zaufany zostaje potwierdzony i można się nim posługiwać.

Sposób działania Profilu Zaufanego

Profil Zaufany działa jak odręczny podpis oraz umożliwia logowanie do systemów e-administracji. Posiadacz Profilu Zaufanego wybiera system e-administracji gdzie chce zrealizować usługę, loguje się np. z wykorzystaniem Profilu Zaufanego, wybiera usługę, wypełnia wniosek, podpisuje go Profilem Zaufanym, a następnie wysyła wniosek.

Kto może założyć Profil Zaufany i czy jest on dostępny bez dodatkowych opłat?

Profil Zaufany jest bezpłatny, dostępny dla wszystkich osób, które założą konto na portalu ePUAP.

Korzyści z posiadania Profilu Zaufanego

  • nie wymaga dodatkowego urządzenia ani karty kryptograficznej, jak w przypadku bezpiecznego podpisu elektronicznego,
  • nie ma potrzeby instalacji dodatkowego oprogramowania do obsługi podpisu elektronicznego;
  • jest bezpłatny,
  • pozwala na załatwienie wielu spraw administracyjnych,
  • umożliwia składanie oświadczeń woli.

Udostępnienie usług możliwych do realizacji przy pomocy profilu zaufanego będzie korzystne także dla administracji. Wzrośnie liczba usług dostarczanych drogą elektroniczną, co spowoduje uproszczenie procedur administracyjnych i zmniejszenie pracochłonności ich wykonania.

Więcej informacji o Profilu Zaufanym znajdziesz na www.epuap.gov.pl lub https://pz.gov.pl/pz/help.