Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa

1 lipca 2023 r. wchodzi w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa. Świadczenie będzie wypłacane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) i przysługuje osobie, która spełnia łącznie następujące warunki:

1) pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 i 572) przez okres co najmniej dwóch kadencji nie mniej niż przez 8 lat;

2) osiągnęła wiek:
a) w przypadku kobiet – 60 lat,
b) w przypadku mężczyzn – 65 lat.

Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.

Do okresu, o którym mowa w punkcie 1, wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Do wniosku o przyznanie świadczenia składanego w KRUS należy dołączyć m.in. zaświadczenie burmistrza, potwierdzające okres pełnienia funkcji sołtysa. W związku z powyższym, należny zwrócić się z wnioskiem do Burmistrza Tuchowa o wydanie tego zaświadczenia.

Burmistrz na podstawie posiadanych dokumentów archiwalnych wyda zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa, a w przypadku, gdyby takie dokumenty nie zachowały się w archiwum urzędu wyda postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia. W takim przypadku, osoba wnioskująca do KRUS o przyznanie świadczenia może dołączyć swoje oświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa, potwierdzone pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim te funkcję.

Kliknij, aby pobrać formularz wniosku (docx)

Wnioski o wydanie zaświadczenia można składać od 1 lipca 2023 r. w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miejskiego w Tuchowie, parter, pok. nr 7, lub przesłać pocztą na adres: Urząd Miejski w Tuchowie, ul. Rynek 1, 33-170 Tuchów

Wydanie zaświadczenia podlega opłacie skarbowej zgodnie z art.1 ust.1. pkt1 lit. b ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 2142 z późn. zm.). Opłata skarbowa od zaświadczenia wydanego na wniosek wynosi 17,00 zł. Obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej od wydanego zaświadczenia powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia.

Informacja Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zamieszczona na stronie: https://www.krus.gov.pl

Placówka Terenowa KRUS w Tuchowie

33-170 Tuchów
ul. Kazimierza Wielkiego 8
tel./fax 14) 652 51 79;
tel. (14) 628 50 44
mail: tuchow@krus.gov.pl

Godziny pracy:
poniedziałek od 7:00 do 16:00
wtorek – piątek od 7:00 do 15:00

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz.U. z 2023 r. poz. 1073)