Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

Warzywa i owoce – smakują i… pomagają

Warzywa i owoce od dawna znane są ze swych wartości odżywczych. Niektóre składniki zawarte w tych produktach działają profilaktycznie, zapobiegając lub łagodząc przebieg wielu chorób, szczególnie cywilizacyjnych.

Marchew, a choroby układu krążenia
Jednym z zagrożeń dla człowieka są choroby układu krążenia. Każdego roku zawał serca przechodzi ponad 100 tysięcy osób. Z badań WOBASZ (Wieloośrodkowe Ogólnopolskie Badanie Stanu Zdrowia Ludności), przeprowadzonych w 2005 r., wynika, że na nadciśnienie (powyżej 140/90 mmHg) choruje aż 36 proc. Polaków w wieku 20 – 74 lat.

Przed nadciśnieniem może uchronić nas odpowiednia dieta. Badania holenderskie wykazały 50-proc. spadek ryzyka śmierci z powodu chorób serca w grupie 800 mężczyzn w wieku powyżej 65 lat, których dieta zawierała ponad 30 mg flawonów i flawonoli. Znajdują się one m.in. w jabłkach, winogronach, żurawinie, cebuli, kukurydzy i pomidorach.

Działanie przeciwmiażdżycowe mają natomiast zawarte w warzywach i owocach karotenoidy. Jeden z nich – beta-karoten – obecny jest w marchwi, dyni, morelach, pomidorach, papryce czy mango. Znajdziemy go także w warzywach liściastych, takich jak szpinak, brokuł czy kapusta włoska.

Pomidory w walce z nowotworami
Badania wskazują, że odpowiednia dawka likopenu w naszym organizmie może chronić przed ryzykiem zachorowania na nowotwory, zwłaszcza prostaty, płuc i żołądka, a także trzustki, jelita grubego, sutka i szyjki macicy.

Najwięcej likopenu znajdziemy w arbuzach oraz w różowej odmianie grejpfrutów. Ich bogatym źródłem w naszej diecie są także pomidory. Ciekawostką jest, że gotowanie pomidorów powoduje wzrost zawartości likopenu. Ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów zmniejszają także zawarte w warzywach i owocach gukozynolany. Ich duże ilości znajdują się w warzywach kapustnych, takich jak brokuł, brukselka, kalafior, kapusta.

Grejpfruty kontra osteoporoza
Po chorobach układu krążenia i nowotworach, trzecie miejsce wśród najczęstszych chorób Polaków zajmuje osteoporoza. Częstość występowania tej choroby wzrasta z wiekiem, szczególnie wśród kobiet. Z danych epidemiologicznych wynika, że w Polsce ponad 25 proc. populacji po 50 roku życia zagrożona jest złamaniami osteoporotycznymi. Chcąc uniknąć tej choroby lub zmniejszyć jej skutki, należy zadbać, by w diecie znalazły się mikroelementy i witaminy. Warto wspierać się również takimi warzywami, jak marchew, fasola czy kapusta. Badania naukowe wskazują także na wysoką wartość witaminy K, która może zmniejszać ryzyko złamań. Znajdziemy ją w szpinaku, sałacie, brukselce i brokułach. Z owoców warto zwrócić uwagę na grejpfruty, które znacznie zmniejszają utratę wapnia oraz magnezu z tkanki kostnej.

Czosnek pomocny w leczeniu cukrzycy
Szacuje się, że liczba chorujących na cukrzycę w Polsce wynosi około miliona ludzi, spośród których ponad 200 tysięcy wymaga codziennego podawania insuliny. Zachorowalność na cukrzycę zwiększa się wraz z wiekiem, jednak prowadzi do niej także niezdrowy styl życia – palenie papierosów, brak ruchu. Pomocny w leczeniu cukrzycy jest czosnek. Dzięki dużej zawartości różnorodnych substancji jest jednym z najcenniejszych warzyw pod względem prozdrowotnym.

A – jagody, C – porzeczki, E – brukselka… żeby lepiej widzieć
Do tak zwanych chorób cywilizacyjnych lekarze zaliczają również krótkowzroczność. To jedna z najczęstszych chorób oczu wśród Polaków. Spędzając wiele godzin w ciągu dnia przed komputerem czy telewizorem powodujemy, że nasz wzrok zdecydowanie się osłabia. Warto więc wspomagać się witaminami: A – która występuje m.in. w jagodach, C – którą znajdziemy w czarnej porzeczce lub czerwonej papryce oraz E – w którą bogate są brukselka, warzywa liściaste i szpinak.

BezpieczneWarzywa.pl
Wzrostowi spożycia warzyw i owoców ma służyć ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna BezpieczneWarzywa.pl, sfinansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Jej celem jest odbudowanie zaufania do polskich warzyw i owoców oraz przekonanie Polaków, że są one nie tylko smaczne, ale i bezpieczne.

Skip to content