Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

Jedna jaskółka nie czyni wiosny, czyli o konkursie gramatycznym

21 lutego przypada Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Został on ustanowiony przez UNESCO w 1999 r. dla upamiętnienia wydarzeń mających miejsce w 1952 r. w miejscowości Dhaka, obecnej stolicy Bangladeszu.

Zginęło wtedy 5 studentów, którzy domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu urzędowego. Dzień ten ma na celu podkreślenie różnorodności językowej świata, zwrócenie uwagi na języki zagrożone i ginące. To święto ma nam uświadamiać, że chronimy język ojczysty także po to, by nie zagubić tożsamości kulturowej.
Stąd od kilku lat tego samego dnia w Szkole Podstawowej Nr 113 im. Leopolda Węgrzynowicza w Krakowie odbywa się Międzyszkolny Konkurs Wiedzy z Gramatyki Języka Polskiego dla uczniów z województwa małopolskiego.

W tym roku celami konkursu były:
– uczczenie Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego, szczególnie w kontekście obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości;
– rozpowszechnienie i popularyzacja wiedzy na temat gramatyki języka polskiego;
– promowanie dzieci o wybitnych zdolnościach humanistycznych i ich rozwijanie;
– ukazanie aktywności intelektualnej, jako źródła osobistej satysfakcji;
– umożliwienie porównania swoich umiejętności z umiejętnościami rówieśników ze szkół województwa.

Naszą szkołę w etapie wojewódzkim reprezentowali następujący uczniowie:
W kategorii klas IV-VI: Milena Mazurkiewicz z kl. VI a, Julia Kielawa z kl. VI b, Karolina Lisiak z kl. VI c.
W kategorii klas VII-VIII: Zuzanna Łukasik z kl. VII a oraz Wiktoria Łątka i Katarzyna Kurczab z kl. VIII c.
Na konkursie w Krakowie uczennice zmierzyły się z różnymi zadaniami z nauki o języku.

Miło mi poinformować, iż Milena Mazurkiewicz zajęła I miejsce w swojej kategorii wiekowej. Natomiast Zuzanna Łukasik zdobyła II miejsce.

Uczennice do konkursu przygotowały: Renata Gąsior i Katarzyna Skrzyniarz.
Zadania w grupie młodszej obejmowały m.in. wiedzę i ćwiczenia ze składni, naukę tworzenia nowych wyrazów, rozpoznawanie części mowy, odmianę liczebników, stopniowanie przymiotników i przysłówków oraz znajomość przysłów.
Natomiast w grupie starszej niemało trudności sprawiły zadania dotyczące stylizacji językowej, imiesłowów, skrótowców i skrótów. Ucieszyły natomiast zadania ze składni zdania złożonego i części zdania.

Cieszymy się z wyników naszych uczennic i serdecznie im gratulujemy.
Renata Gąsior